Wat er goed uitziet, verkoopt

Of wel, hoe het etiket de consument beinvloedt.
Recent onderzoek heeft nog weer eens aangetoond hoe belangrijk het juiste etiket op een fles wijn is bij de aankoop.

Het Engelse wijnmarketing bureau ‘Wine Intelligence’ heeft in de V.S. twee studies gedaan die het belang van de kleur van- en de naam op het etiket van een wijn aantonen.

Bij de eerste studie werden flessen wijn met fictieve etiketten in verschillende kleuren aan 900 verschillende consumenten getoond en hen werd gevraagd welke fles zij zouden kopen bij een bepaalde gegeven prijs. Deze consumenten waren overigens wel geselecteerd op hun bereidheid meer dan $ 10 (momenteel ongeveer EUR 9) aan een fles wijn te willen spenderen. De meest beaufortpopulaire kleur bleek rood te zijn gevolg door roze terwijl grijs het minst in trek was. De grote verassing voor de onderzoekers was de kleur blauw, in dit onderzoek de derde in rij qua populariteit, omdat deze door de kenners vaak laag ingeschat werd. Tussen blauw en grijs waren de andere geteste kleuren in aflopende populariteit oranje, zwart en groen. Hierbij moet wel vermeld worden dat de populariteit van kleuren van land tot land kunnen verschillen. Zo is de buitengewoon grote populariteit van rood voor Chinezen wel bekend.

Het tweede onderzoek ging over de benamingen van de wijn op het etiket. Er werden allerlei soorten woorden getest met tussen de twee en vier lettergrepen. Ook waren de woorden ingedeeld in ‘zachte’ en ‘harde’ uitspraak. Niet verassend bleek dat de consument een grote voorkeur heeft voor korte, gemakkelijk uitspreekbare namen.

Deze onderzoeken laten verder zien dat flesuitmonstering, waarvan het etiket het meest belangrijk aspect is, steeds meer gedreven wordt door de commercialisatie van de producten. Dit in een aldoor maar groter wordend universum dat ook steeds meer gestuurd wordt door landen waar de wijnindustrie zich op concentreert, zoals momenteel China, Braziliƫ en Rusland.

bron: vitisphere.com